Thursday, January 13, 2011

petua..petua..oh petua

aku mmg x bole blah if ada org ckp n suh aku buat itu ini ikut petua if apa yg dia kata tu, x logik. base on 'mak aku kata' @ 'mmg org2 tua py petua'. lg satu kalau org suh aku amik tangkal ntah apa2..maaflah..
cth..ms aku peknen dlu, ramai suh aku bw gunting @ pisau lipat letak dlm beg. supaya syaitan x ikut. nnt syaitan takut bila nmpk bende2 tajam..subhanaALLAH!bende2 tajam tu lebih berkuasa dr ayat2 quran gamaknya...pastu abg kandung aku pon bising if kalau aku bw anas kuar, x conteng2 sikit muka dia. dia kata kalau aku x conteng, nnt syaitan tegur anas. aku kata pulak..nape ckp mcm tu. dia kata kalau kite conteng, nnt dia x tegur sbb muka yg da conteng tu mcm anak dia..ya ALLAH..aku ckp, ko da penah tgk syaitan ke yg ko ckp muka dia buruk?pastu dia marah aku blk, dia kata..ikut jek la..tu kalau tok ada, mesti dia bising..huhuhuhu..x bole blah!aku bkn apa..if kalau bende tu x logik, jgn la kita ikut..jgn sampai hal2 mcm ni bole jd kan kite ni khurafat. sbb percayakan bende lain yg lebih berkuasa dr Allah Taala..
satu hal lggi bab tangkal..mmg aku x bole nk ikut la..x pyh la ada yg nk suh buat itu ini dgn tangkal..mcm tangkal tu plak pelindung kite..apa gunanya ayat2 quran tu?
aku nk kongsikan sikitla hadis nabi ni
     " Sesiapa menggantungkan tangkal maka Allah tidak akan menyempurnakan baginya (hajatnya) dan sesiapa menggantungkan cengkerang siput maka Allah tidak akan mententeramkan baginya (dengan siput tersebut)" (Musnad Ah,ad, Al-Targhib wa Al-Tarhib, no. :5064)..aku amik petikan ni dr majalah Pa&Ma edisi disember 2010. dalam majalah tu ada cite la sikit..aku tuliskan yer, buat ilmu pd kite..

~~ pada zaman Rasulullah, pernah sepuluh orang datang utk berbai'ah kpd baginda. baginda menerima bai'ah mereka kecuali seorang. lalu ditanya kepada rasulullah kenapa tidak menerima bai'ah org tersebut?Rasulullah menjawab "Sesungguhnya padanya terdapat tangkal" Lalu org tersebut memasukkan tangannya ke dalam baju dan melepaskan tangkal itu. Maka Rasulullah menerima bai'ahnya sambil bersabda : " Sesiapa yang menggantung tangkal maka sesungguhnya dia syirik" (Musnad Ah,ad, Al-Targhib wa Al-Tarhib, no. :5065)
nauzubillah...Orang yg menggunakan tangkal menyakini wujudnya pelindung lain selain Allah bagi memperoleh perlindungan Allah. inilah yang menyebabkan berlaku syirik kepada Allah..
moga kite tidak tergolong dikalangan ornag yg syirik...amin

p/s : aku x memaksa mana2 org utk ikut apa yg aku tulis. dan aku x berniat menyinggung mana2 pihak. bak kata orang..kubur lain2...sekadar igt mengingati..

1 comment: