Wednesday, July 6, 2011

kalau kite buat xpe..

agak bias jugak la entry aku kali ini..apalagi, kalau x cerita psl anak..hehehehe
kdg2, aku dgn abg ada gak berselisih pendapat n kadg2 ada gak tergaduh bila ada yg terasa di hati.. 
contohnye..bila kite marah anak, xpe..tp bila suami kite marah anak, kite akan terasa di dlm hati. betul x? (alah jgn nk tipu.. ;p ) pastu mula la ayat kite akan sound blk suami, jgn marah anak atau kite terus amik anak kite n peluk dia. bila kite buat action yg kedua iaitu terus amik anak, suami kite pulak akan ckp, ajar anak manja sgt..hehehehe. aku kompem, hal2 sebegini mmg berlaku dlm setiap famili. lebih2 lagi pengalaman anak pertama. bkn kite x pernah marah anak, tp sbb kite ni ibu/mak/ummi/mama/mummy yg mengandung n melahirkan dia, kite tahu how to counter blk anak kite n had mana kite nk marah anak kite. tp bila sang suami berbuat demikian, kite rs mcm lain jek bunyi nye tu..huhuhu..itu baru suami, ayah kepada anak kite. cuba kalau org lain?cth adik beradik kite, ipar duai kite, mak ayah kite, mertua kite atau cikgu2 taska dia.  mahu rsnye kite bergaduh di situ jugak yer. hmmmm..
sebagai ibu, msih byk yg perlu aku pelajari untuk mendidik anas. dan dgn adanya anas dlm hidup ini, mmg byk da aku pelajari, lebih2 lagi apa erti SABAR. sebelum ini, org yg mengenali aku sedia maklum dgn perangai aku yg TAK TAHU SABAR n DEGIL. (yela, anak bongsu, sorg jek pompuan plak tu...alasan..alasan.. ;p) tapi kire skrg ni da ok la tahap kesabaran aku tu. walau xde la penyabar sgt seperti encik suami saya itu. 
atau contoh kedua, kite x boleh nk marah anak lama2..cth anas dia mmg menyusu bdn. sometimes n kerap jugak la, dia akan gigit time menyusu. sakitnye hanya tuhan jek yg tahu. da la gigi da ada 6 batang. nnt kite marahla dia. terus letak kt tepi x bg dia menyusu. tbe2, suami akan ckp "biarkan dia. kene ajar n marah dia betul2. baru dia tahu. jgn bg dlu susu" tp nnt ank kite ni asikla dok ngendeng2 sambil berdrama air mata. kite pulak da x bole handle perasaan tgk anak mcm gitu gayanya. padahal kite tahu, dia saje jek tu. bkn apa pon. at last, kite kalah jugak akhirnya. dan sambil dukung anak n kembali menysu, menoleh ke muka suami dan suami akn buat muka mencebik kt kite..sambil berkata "mana la ank tu nk tahu yg salah ke yg betul" dan kite pulak akan balas " ala, dia kan budak lg. kalau kite marah pon esok2 dia buat lg" dan kemudian akan seterusnya berbalas2 kata2 sehingga ada pihak yg terus diam n mls nk meneruskan pertelingkahan atau lebih manisnye berselisih pendapat.huhuhuhuhu
seperti yg mak mertua aku ckp, ala, anak ni mana takut dgn mak.. tp selalunya anak lebih hormat pd mak n lebiih patuh ckp mak. betul x? even aku dibesarkan dgn tiada mak, tp dr pengalaman org lain dan penilikan aku terhadap org sekeliling, begitulah...hehehehehe..mak ni dia akan ada satu power atau kuasa dimana anak akan ikut perintah ibu.hhehheh..aku agak jek la. coz aku xde experience tu. :(
hopefully, aku akan lebih mengerti dan belajar cara nk mendidik anas dgn melalui pengalaman. bkn aku x sokong dgn buku2 yg kdg2 aku bc tang nk mendidik anak. tp kalau x praktikal, sama gak kan?so pd aku experience is the best teacher    ;p

1 comment:

  1. haha..sama..lagi aku menyirap kalau ayah irfan pukul irfan pasal benda yg kecik..mmg bergaduh...bg aku kita mak ayah dia sepatutnya kena lebih sabar dan memahami.dia baru 2 tahun bukan boleh pikir mcm kita..lg satu, bg aku kalau kita marah dia lg dia protes..kalau kita calm down,ckp baik2 dengan dia,he will listen...

    ReplyDelete