Sunday, May 1, 2011

setahun yg lalu...

setahun yang lalu...

29/4/2010
mlm td aku x leh nk tdo. sakit perut jek. rs mcm nk berak, tp bila g toilet, xde plak rs nk berak. aku sempat lg chatting dgn apir kt fb. dia pon gatal mulut ckp aku da nk bersalin. aku ckp xkan la awal. sbb due 25/5..sampai subuh br aku leh nk lelap mata...
pg ni aku ada check up kt hospital putrajaya. doc noraihan nk tgk perkembangan baby. bila jumpa doc, mmg dia akan scan perut dan dr bawah. coz nk tgk uri da naik belum. so dia pon happy tgk uri da ok. pastu aku ckp la psl sakit perut tu. dia ty ada leaking x. aku ni mana la tahu kan. dia check pastu dia kata da leaking. aku nk kene deliver dlm tempoh 24jam.hah???neves gile ms tu. terus pandang muka abg...pastu teringat da beli tiket wayg cite ironman 2...hahhahaha...sempat lg aku ckp dgn laki aku ...x dpt la nk tgk cite ironman tu...hehheheeh...
da tghari tu, aku msuk wad. tukar la bj warna pink tu..hehheehe..dlm ati ni, takut tuhan jek tahu. doc ckp aku nk kene induce. sbb takut ada jangkitan kalau x bersalin awal.xpela, mana2 jek la.ptg tu suami aku msih dgn aku lg. ms ni da cuak, rsau seme la ada. da time mlm, tdo sorg2, rs sedih sgt. igt nk suh abg teman. tp mana bole...

30/4/2010
seawal jam 7.00 pg, doc terus induce aku. doc ckp da buka 1cm da ms dia nk masukkan ubt tu.aku xleh gerak dlm ms 1 jam..dlm ms 20minit tu, sakitnye perut...aduhh..aku call abg, mintak dia teman..tp dia x leh masuk plak. nurse kejap2 dtg cek contraction. nk kire bape kerap. aku ni da x lalu nk mkn apa da...da waktu tengahari tu, suami aku masuk wad..aku mula la, da kuar2 airmata...hehhehehe..kemudian mak mertua aku dtg..da kul 2.30 doc cek baru buka 2cm..ala..lama lagi ke?aku da kejap2 sakit perut ni. pastu ada la 2 -3  org doc praktikal dr cyberjaya dtg kt tpt aku nk interview bagai. aku ni da la dakit perut. lg nk ty byk2 soklan. pastu yg aku x bole tahan tu, ada plak doc tu nk masukkan drip kt aku, tp teragak2 nk cucuk. tgn aku ni da byk kali da dia cucuk2...hangin jek. pai dia py penyelia dtg, tgk muka aku da lain, terus dia suh doc tu stop. ye la, kite ni tgh sakit, dia plak cucuk2 tgn aku teragak2..bppe kali tukar jarum tu...
da kul 6 tu doc cek lagi da nk hampir 3cm..ms ni darah da kuar da ..sakit tok sah ckp la...da kul 8lebih tu, suami aku blk. sbb x leh nk stay. aku pon jln2 la round dlm wad tu. bg bukaan cepat skit. da kul 10 tu doc cek da buka 3cm n dia pecahkan air ketuban. aku pon terus call suami aku teru ke labour room. ms ni perut da bergelodak mcm mesin basuh..sakit x hingat punya..mcm memulas2..ehh...seme ada la...da pai bilik bersalin tu, nurse pasang apa ntah kt perut aku tu. dgr la jantung baby. ms ni sakit da kerap2. dan makin kuat. aku ni x abis2 la mintak ampun dgn suami aku.

1/5/2010

da kul 1 lebih, aku msih sakit2 lg..nurse cek msih 6cm. belum bole lg nk teran. aku mmg da letih n sakit. da 4.00pg, suami aku nk g solat isya'..so tggl la aku sorg2 dlm bilik. da kul 4.30 tu, aku pggl nurse. mmg rs nk teran sgt2. pastu dia ty, x nk tggu suami ke. aku ckp xpe la..terus jek. pastu dlm kecoh2 tu, aku dgr ada nurse ckp ni suami dia ada kt sini. terus dorg panggil suami aku. ms tu aku da x kire apa da..terus push2..mmg da rs da kepala baby masa tu..aku push sehabis kuat, kuar la budak busyuk tu tepat jam 4.55pg..ms da kuar tu, punya la lega...mcm sembelit setahun nk kuar la...hahahaha...


kini 1/5/2011..sudah setahun berlalu.....kejap jek rs..byk da yg aku lalui sepanjang setahun ni...erti sabar, erti pengorbanan, erti kehidupan, erti belajar..seme aku belajar dr anas...dia byk merubah hidup aku...alamdulillah...

2 comments:

  1. baca enty ni buat aku ngeri...rasa mcm baru semlam lahirkan irfan..padahal dah 2 tahun lepas...

    ReplyDelete
  2. kan?org kata setiap anak yg kite lahirkan tu pengalaman akan berbeza2...sementara aku masih igt detik2 lahirkan anas, baik aku tulis..heheheh

    ReplyDelete